donderdag 6 mei 2010

Resultaten tests

Vorm

In de modules was het niet mogelijk om een manier te vinden waarop ze goed te fixeren waren. De vormen waren te complex en niet symmetrisch genoeg om de fixatie te kunnen optimaliseren. Hoe ze ook op de tafel werden gelegd een goede fixatie was niet mogelijk. Ook werd uiteindelijk beslist dat er geen aaneenschakeling moet komen. Het doel is om het speelgoed van het kind aan zijn rolstoeltafel te bevestigen. Deze tafels zijn meestal niet groot genoeg om meerdere modules op te bevestigen.



Daarom ging ik over naar een vorm die afgesteld is op de fixatie. Omdat er zowel tafels met randen als tafels zonder rand zijn had ik een vorm bedacht waar de bovenste linten verdraaibaar waren afhankelijk van de tafel. Voor de tafels zonder rand koos ik ervoor om van beneden naar boven te werken. Met de tafels met rand van beneden naar de hoekpunten waar de rand weg is.

Ik maakte hiervan een testmodel die ik op verschillende tafels kon uit testen in het MPI. Voor het test model maakte ik gebruik van een gewone stof die makkelijk te hanteren is. Ik voorzag het model van rekkers die al aan elkaar waren genaaid. De rekkers spannen zich dus rond de tafel zonder extra inspanningen. In het testmodel was dus geen speling voorzien; de rekkers waren niet te verstellen in lengte. Om het draaiende onderdeel te maken nam ik splitpennen die beweegbaar waren in de stof.




Zoals je ziet op de foto is de manier van fixeren goed maar is het noodzakelijk om de lengte van de rekkers aan te kunnen passen. In de linkse foto waren de rekkers te strak gespannen waardoor het matje samen trok. Ik merkte ook dat de 2 rekkers aan de onderkant vaak naar elkaar getrokken werden.

Memoriespel

Voor het memoriespel van A. te fixeren maakte ik gebruik van een manier die in veel therapieën wordt toegepast. Er worden verticale banden klittenband gemaakt. Aan de achterzijde van de kaartjes wordt ook klittenband bevestigd. Zo kunnen de kaartjes verplaatst worden zonder dat de andere kaartjes op de grond vallen. Deze manier ging Sofie bij A. thuis uit testen omdat hij in de klas die kaartjes niet bij had en niet goed meewerkte



Fixatie van een boek

Voor de fixatie van een boek probeerde ik eerst de methode met de 2 rekkers uit. Deze methode bleek erg efficiënt te zijn. Het boek wordt goed op zijn plaats gehouden. Ook al was het te fixeren boek veel grote dan het bereik van de ringen in het matje (zie tekening te verduidelijking). Het onderste deel van het boek werd dus niet op zijn plaats gehouden, maar toch bleef het boek heel goed liggen.





De fixatie werkte dus goed maar nu kon er toch geen papier op gefixeerd worden. Doordat dit toch een van mijn eigen opgelegde eisen was werkte ik toch nog wat verder aan de fixatie van het boek en teken- en schijfgerei.

Lengte en soort linten

In mijn testen keek ik ook naar wat de ideale lengte zou zijn voor een potlood vast te hangen. Ik keek naar het bereik zonder te veel bereik te hebben. Het was belangrijk dat het kind over de hele tafel kan kleuren zonder dat als het potlood valt dat het toch weer op de grond terecht komt. Ik had linten gemaakt om de 5cm beginnen bij 20cm tot een lengte van 50cm. De ideale lengte bleek 30 cm te zijn.



Ik het ook al wat testen gedaan naar welk soort lint touw er gebruikt kan worden. Daar keek ik in de eerste plaats naar de sterkte van het touw. Maar keek ook naar de veiligheid ervan. Het ene touw snijdt al sneller dan het andere wanneer er een grote trekkracht wordt op uitgeoefend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten